POZOR! Nacházíte se na nové adrese webu.


Aktualizujte si prosím adresu ze které jste sem přišli, protože stará adresa přestane brzy fungovat a pak už se sem nedostanete.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tryskáče budoucnosti: Čím se bude létat za 20 let?

Diskuzní fórum (povinná reklama)

Technika

NASA vloni oslovila špičkové letecké návrháře a chtěla po nich jejich vizi tryskáčů budoucnosti. Přišli s návrhy prototypů, které vypadají úžasně a každý z nich navíc předvídá nějaký trend, s nímž se zřejmě v budoucnosti setkáme. Představ a nápadů je samozřejmě hromada, tady jsou tři nejperspektivnější. Seznamte se s nimi: 

BOX WING JET, LOCKHEED MARTIN

Největším problémem bude v budoucnosti palivo a jeho cena. Cesty, jak spotřebu snížit, existují už dnes – ale bohužel letadlo pak má takový tvar, že se stává zcela nevhodným pro cestující. A to je dopravního letadla vada dosti podstatná… Společnost Lockheed Martin se to snaží obejít modelem Box Wing. Nejdůležitější je snížit hmotnost letadla – proto v něm budou použité materiály, které používá vojenské letectvo, konkrétně americké bitevníky F-22 a F-35. Oba vyrábí společnost Lockheed Martin, takže know-how je v jejích rukou. 

Letadlo by mělo mít jinou geometrii křídel na první pohled působí velmi futuristicky. Jejich tvar umožní, aby spotřeba klesla až o 17 procent.Tryskáč tak získá větší dolet, ale stále se vejde na letiště. Změnit by se měl také způsob pohonu – klasický dvouproudový motor projde výraznou proměnou; lopatky budou až o 40 procent delší. To sníží (respektive mělo by snížit) spotřebu o dalších 22 procent. Celkem, když k tomu připočteme nižší hmotnost díky vojenským materiálům, bude tedy mít spotřebu oproti současným letadlům nižší asi o polovinu. 

Průhledné letadlo budoucnosti. Lidé v něm vdechují vitamíny

Letadlo by mělo mít i lepší letové vlastnosti než dnes používané stroje. Díky nim by mohlo klesat výrazně kolměji a zmenšila by se tak vzdálenost, kterou uletí nad hustě zalidněnými metropolemi, jichž na Zemi neustále přibývá. Podle designérů by tak mohla hlučnost poklesnout až o 35 procent. 

Tento letoun by mohl nebesa začít brázdit už kolem roku 2025.

SUPERSONIC GREEN MACHINE, LOCKHEED MARTIN

Roku 2003 přestaly létat nadzvukové letouny Concorde. Skončila tak jedna etapa v dějinách letectví – rychlé, technicky vynikající a inspirativní, ale ekonomicky nevýhodné, hlučné a extrémně znečišťující stroje dnes nikoho nezajímají. Ale na trhu se tak otevřela příležitost – existuje mnoho podnikatelů i politiků, kteří by si rádi připlatili za cestu přes oceán, který bude místo 12 hodin trvat jen tři hodiny (2 hodiny, 52 minut a 59 sekund) – jak to dokázal právě Concorde.

 

Více se múžete dočíst v celém článku Tryskáče budoucnosti: Čím se bude létat za 20 let?. Nezabudněte si také pročíst ostatní články ze sekce Technika.

Zanechat odpověď

Kolik je 8 + 6 ?
Prosím nechte tato políčka jak jsou: